Английский язык - Поурочные планы 5 класс
Школьные каникулы - HELLO! NICE TO SEE YOU AGAIN!
Цели: развитие навыков аудирования; актуализация навыков монологической речи по теме «Школьные каникулы»; закрепление грамматических навыков (простое прошедшее время) и навыков чтения.
Оборудование: карточки с транскрипционными значками; карточки с планом рассказа по теме «Школьные каникулы».
Ход урока
I. Организационный момент
— Good morning, boys and girls! I am glad to see you.
Say “Hello!”
And clap your hands!
Don’t say “No!”
And, please, say “Yes!”
— Do you like holidays?
— Why do you like holidays?
— Let’s have a talk about your school holidays and share some ideas about your last trip.
II. Фонетическая зарядка
— Look at the blackboard, please. You can see some words there.
— Repeat the words after me.
— Who wants to read them?
form |
travel |
study |
party |
start |
learn |
know |
bright |
art |
science |
subject |
idea |
drama |
age |
holiday |
(Учитель читает слова, четко выделяя звуки. Ученики хором повторяют слова за ним, а затем самостоятельно. После этого учитель показывает детям карточки с транскрипционными значками и просит назвать соответствующие звуки.)
— А теперь, ребята, назовите мне слова с этими звуками.
• [a:]. (Party, art, start, drama).
• [s]. (Study, subject.)
• [eı]. (Age, holiday.)
• [æ]. (Travel.)
• [aı]. (Idea, bright.)
• (Know.)
• [з:]. (Learn.)
• [b]. (Bright, subject.)
• [d]. (Drama, idea, study.)
Very well! You know sounds well.
III. Речевая разминка
Игра «Испорченный телефон»
— Now we shall play. Вы рассказываете своим друзьям о своей школьной жизни, но телефон плохо работает. Ваши друзья плохо слышат вас, и им приходится переспрашивать.
(Один из учеников рассказывает, остальные переспрашивают.)
Примерный ход игры:
— I don’t go to school on Sunday.
— Don’t you go to school on Monday?
— I go to school on Monday. There are 25 pupils in my class.
— Are there 35 pupils in your class?
— No, there are 25 pupils in my class. My favourite school subject is Literature.
— Is your favourite school subject Russian?
— No, it isn’t. I am in the fifth form.
— Are you in the sixth form?
— No, I am not. I am in the fifth form. I should go to school 6 days a week. Etc.
IV. Работа по теме урока
Работа по учебнику Упр. 44 (с. 19).
— It’s time to listen to the talk of the students now. Read the variants from exercise 44 on page 19.
— Listen to the tape and answer the question, please.
(Ученики прослушивают запись диалога и отвечают на приведенный в упражнении вопрос. По усмотрению учителя аудиозапись может быть прослушана дважды.)
Упр. 45 (с. 19).
— Read the task of exercise 45 on page 19 in your textbooks. We shall read the letter and use the Past Simple Tense in the sentences.
(Выполнение задания.)
V. Физкультминутка
VI. Продолжение работы по теме урока
1. Работа по учебнику
Упр. 46 (с. 20).
— The next task for you is to answer the questions from exercise 46 on page 20. We shall work in a chain. Read the question aloud and ask one of your classmates to answer it.
— Who is ready to start?
— Now it’s your turn to read the question.
(Учитель организует вопросно-ответную работу на материале прочитанного письма из упр. 45. Дети работают по цепочке: учащийся зачитывает вопрос вслух и предлагает кому-либо из одноклассников ответить на него. Ученик, правильно ответивший на вопрос, получает право задать следующий вопрос.)
2. Составление рассказа
— Make up a story about your holidays, please. You may use the following plan.
(Учитель предлагает ученикам рассказать о своих каникулах, используя опорные предложения в качестве плана.)
Примерные предложения:
Last summer I went....
I went there with ....
The weather was....
We spent... time ....
We also enjoyed ....
In the evening we usually....
I liked my trip ....
Next year I....
Примерный рассказ:
Last summer I went to St Petersburg. My grandparents live there. I was lucky because the weather was fine and I walked a lot. We spent a lot of time outdoors and visited many interesting places. We also enjoyed visiting parks and gardens. In the evening we usually went to the Neva River. I liked my trip very much. I shall visit my relatives in St Petersburg next year again.
VII. Подведение итогов урока
— It brings us to the end. Thank you for your work today. And now I want you to recite any English poem you want.
(Ученики по очереди декламируют стихотворение на английском языке.)
— The lesson is over. Goodbye, everybody. See you soon.
Домашнее задание
Учебник: упр. 45 (выразительное чтение, с. 19), 47 (с. 20).